Deelsessies

A. Koppelwerk: jongerenwerker en wijkagent samen op pad
In het koppelwerk gaan wijkagenten en jongerenwerkers in Zwolle al twaalf en half jaar succesvol samen de straat op. Zij delen informatie met elkaar en maken samen plannen om jongeren op het rechte pad te houden. Ze dragen bij aan het voorkomen en bestrijden van jeugdoverlast en creëren kansen voor jongeren. Deze samenwerking biedt mogelijkheden en kansen om elkaars werk te versterken. Een wijkagent weet veel van de omgevingsrisico’s waar jongeren tegenaan kunnen lopen, terwijl een jongerenwerker veel kennis heeft van wat jongeren bezig houdt, hun motivatieredenen en hun belevingswereld. Gemeente, corporaties, jeugdzorg, jongeren en hun ouders zijn enthousiast over het “streetwise” werken van de koppels.
René van Rijn, programma manager Travers Welzijn,Nicole Tillie, beleidsmedewerker Jeugd Politie IJsselland
Raymond van Wezel, wijkagent Diezepoort Zwolle Politie IJsselland en Rik Hollak, ambulant jongerenwerker Diezepoort Travers Welzijn
 
B. Nee heb je, een mentor kun je krijgen
U2Connect is een mentoringproject voor risicojongeren in de stad Utrecht. In deze deelsessie zullen we de aanpak van het project toelichten en ervaringen delen van een mentorkoppel. Daarna willen we met de deelnemers in gesprek gaan over de volgende vragen: Welke kansen biedt mentoring het jongerenwerk en de jeugdhulpverlening? Welke rol spelen mentoren in de opvoeding?
Justine Anschutz, projectleider U2Connect Alleato
 
C. Geld is overal: ”ik wil het hier ik wil het nu”
Schuldenproblematiek is groot bij jongeren en zal blijven groeien. Er is een relatie tussen schuldenproblematiek met schooluitval en criminaliteit.Het is tijd voor financiële alertheid bij jongerenwerkers.
Eelco Koot, hogeschooldocent Hogeschool Utrecht.
 
D. Kwetsbare meiden in beeld: Matties, Boyzz en Jonko's
In deze deelsessie richten we ons op het etnografische uitgangspunt van dit onderzoek om vanuit een ‘insidersview’ een vraag te beantwoorden. Wat heb je nodig om de leefwerelden en denkbeelden van kwetsbare meiden te verstaan en te begrijpen? De verborgen principes in de leefwerelden van deze meiden worden besproken, evenals het spoor van invloeden en factoren die deze meiden kwetsbaar maken. Hoe kunnen we minder vanuit algemene invalshoeken kijken en meer vanuit de jongere zelf? Waar liggen mogelijkheden voor de pedagogen die deel uitmaken van de leefomgeving(en) van deze meiden?
Dit kritisch etnografische onderzoek kon niet alleen óver de meiden gaan, maar moest samen met de meiden worden uitgevoerd om een reëel beeld op hun leefwereld te krijgen. In deze deelsessie staan we stil bij het verhaal van de meiden zelf, hun beeld en hun wereld.
Rianne van den Heuvel, Ecologisch Pedagoog, momenteel werkzaam
als teamleider in een organisatie voor kind- en jeugdpsychiatrie, Herlaarhof.
 
E. Effectief werken met Marokkaans-Nederlandse jongeren
In tegenstelling tot wat de meeste werkers voor ogen hebben gebruikt Steve een werkwijze die enigszins afwijkt van het gangbare. Jongerenwerk met Marokkaans Nederlandse jongeren impliceert dat er in de eerste instantie geen aandacht wordt besteed aan de jongere zelf. Des te meer aan zijn directe sociale netwerk zoals bijvoorbeeld zijn ouders, grootouders en eventueel andere familieleden. Maar de nadruk ligt bij de ouders. Pas nadat kennis is gemaakt met de ouders zal er een intensiever contact met de jongere worden opgebouwd. Maar hoe doe je dat? Welke tools zijn voor handen en tegen welke problemen kun je aanlopen? In deze workshop wil Steve zich voornamelijk richten op de vele voordelen van dit familie contact. Hoe pak je het eerste contact aan? Wat zeg je tegen de ouders en tegen de jongere? Niet alle jongeren zijn hier even blij mee.
Steve Monsanto, ambulant jongerenwerker en gezinscoach Jongerenwerk Utrecht (JoU).
 
F. Jongerenwerkers en Sociale Media
Hoe zetten we nieuwe media in om ons werk te verbeteren? Tussen jongerenwerkers onderling (kennis delen) en in het contact met de jongeren zelf (aansluiten bij hun leefwereld). We nemen de aanwezigen mee in de mogelijkheden van social media, geven voorbeelden van succesvolle projecten en bespreken wat er nodig is om nieuwe media binnen uw organisatie te gaan benutten.
Janine Bake, Innovatieadviseur Alares.
G. DEELSESSIE = GEANNULEERD
Straatcultuur door de ogen van de jeugd
In deze workshop nemen de trainers je middels films en herkenbare voorbeelden mee naar de wereld van de jeugd. We ontdekken de straatcultuur zoals de jeugd die op straat leert op: 'de universiteit van de straat'!  
Patrick Smelt en Winny van der Wal, beiden directeur Straatcontact.nl
 
H. DEELSESSIE = GEANNULEERD
‘RUSTIG CHILLEN ZONDER DAT DE POLITIE JE STALKT’, jongeren over wonen  in een zogenoemde achterstandswijk (inclusief een uitsmijter over hangdertigers en hangouderen) 
Herstructurering van achterstandswijken in Nederland is in volle gang. Er wordt gerenoveerd, gesloopt en nieuw gebouwd. Wat de jongeren die in deze herstructureringswijken wonen hiervan vinden, blijft onderbelicht. Hoe vinden zij het om in de wijk te wonen? Wat vinden ze mooi en wat kan er beter?
Hun beelden van de wijk zijn veel positiever dan die in de publieke opinie waarin deze wijken worden geassocieerd met criminaliteit  en onveiligheid.
Dr. Karel J. Mulderij, pedagoog/woonsocioloog werkzaam bij de Faculteit Educatie (Master Ecologische Pedagogiek) Hogeschool Utrecht en mededirecteur van de Maatschap Kidpartners, een trainingsbureau ten behoeve van jeugdhulpverleners.
 
I. Amsterdams jongerenwerk nieuwe stijl
Hoe kan in samenwerking tussen welzijn en gemeente vorm gegeven worden aan het jongerenwerk in de stad? Masja Cohen (DMO Jeugd) gaat in op een lopend project in Amsterdam waarin stad, stadsdelen en jongerenwerk samen vorm geven aan het ‘Amsterdams jongerenwerk nieuwe stijl’. Dit project besteedt onder meer aandacht aan de relatie opdrachtgever – opdrachtnemer, de beoogde resultaten en het meten ervan. Dat laatste wordt verder uitgediept door Guus Crommelin (stadsdeel Oost). In 2009/2010 zijn er verschillende pilot-effectmetingen gehouden in het Amsterdams jongerenwerk. In stadsdeel Oost is, de ‘4-methodenaanpak’ ontwikkeld en deze is omarmd door 4 welzijnsstichtingen (Dynamo, Dock, Combiwel en Streetcornerwork), de OSA, DMO en de stadsdelen Oost en Noord. Omdat effectmeting een manier is om de relatie tussen opdrachtgever- en nemer te vernieuwen hebben zij gezamenlijk ondersteuning Welzijn Nieuwe Stijl aangevraagd en toegekend gekregen. Dit deel van de workshop gaat over de 4-methodenaanpak, de bestuurlijke randvoorwaarden en de concrete plannen voor komende tijd.
Masja Cohen, senior beleidsadviseur Jeugd Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling, Gemeente Amsterdam.
Guus Crommelin, adviseur monitoring en evaluatie, Stadsdeel Oost, Gemeente Amsterdam.
 
J. Pedagogische professionalisering jongerenwerk
Professionalisering doe je samen. In deze deelsessie doorgronden we een de pedagogische aspecten van dilemma’s die jongerenwerkers in hun dagelijkse werk tegenkomen. Met als doel om elkaar te helpen bij het versterken van de eigen pedagogische kracht.
Saskia van Oenen en Irma van Hoorik, beiden senior medewerker Nederlands Jeugdinstituut.
 
K. VOL! De pedagogische opdracht van het jongerenwerk: de inloop op waarde geschat
De Inloop als activiteit binnen het jongerenwerk staat onder druk. Niet alleen een veranderende visie op jeugdbeleid ligt hier aan ten grondslag, ook de toenemende prestatiedruk, een gebrekkige wetenschappelijke fundering en onvoldoende maatschappelijke erkenning voor de waarde en moeilijkheidsgraad van De Inloop ondermijnen deze activiteit. Omdat De Inloop één van de klassieke werkwijzen binnen het jongerenwerk is, heeft Youth Spot onderzoek gedaan om de leemte in kennis over De Inloop op te vullen. Op basis daarvan kunnen financiers, aanbieders en jongerenwerkers een gefundeerde afweging maken over de betekenis, invulling en toekomst van De Inloop binnen het jongerenwerk.
Jolanda Sonneveld, projectmedewerker Youth Spot (Hogeschool van Amsterdam).
 
L. VOL! Talentcoaching bij 'risico'jongeren: (hoe) werkt dat?
Talentontwikkeling en Talentcoaching in het jongerenwerk is ‘hot’. In deze deelsessie gaan we in op de vraag hoe jongeren die dreigen te ontsporen gemotiveerd kunnen worden op het rechte pad te blijven door een talentgerichte aanpak… (hoe)werkt dat?
Maike Kooijmans, docent Culturele maatschappelijke Vorming en onderzoeker Avans Hogeschool
’s-Hertogenbosch / Expertisecentrum Veiligheid.